Followers

Tuesday, July 26, 2005

::Air dan Letrik::

Kat Malaysia ni kira beruntung sangat2 sebab kita ada syarikat² yang menguruskan kedua2 sumber. Terima kasih LLN a.k.a TNB and SATU (eh ni sykt air kat Trg). Tapi kan kalu la salah satu ni takde, semua org nak komplen. Dok gitu? Aku pun sama la, suka sgt nak komplen.

Kalau kat Trg dulu, mak aku ada apply lampu jalan yg nak dipasang kat belakang rumah. RM30/mnth diorang caj. Takpe la, utk keselamatan kami sekeluarga. Then, nak mintak repair pun selalu masalah. Call sana, call sini. Last sekali, dah tak boleh guna mak aku suh diorang cut off je. Itu pun mcm nak marah je diorang dtg uruskan. Ye la, kita komplen rosak dia buat 'dek' je. Bila mintak potong, mcm² hal plk dah. Sabar mak, sabar.

Kat sini pun sama gak la. Kalo notis bekalan letrik or air terputus selalunya kami yg bergelar student ni payah benor nak dimaklumkan. Tau² dah takde. Pagi tadi, masa aku nak masak air. Skit nye syok la duk tadah kat pili tu, mak aiii bila nak penuh cerek ni. Sabar lagi. Maybe ramai org tgh gunakan air pagi² ni. Kelas kol 8, masuk keje kol 8. Alhamdulillah, aku mandi dgn bestnya. Maybe air dari tangki yg tersimpan sejak mlm tadi.

Itu kisah air, ni baru kejap tadi black out la pulak. Elok duk syok edit tesis, gelap tiba². Alhamdulillah untuk aku yg menggunakan ASUS ni, sempat save ape yg patut..Terdengar la keluhan dari kawan² se'lab' ni. Kesiannya diorang. Maybe terlalu byk source di UUM yg nak guna letrik, tak tertanggung kot.

Itu baru beberapa saat eda, ko tak rugi ape pun. Takat network down, gelap kejap takde hal. Kalo kompeni besar2, rugi dah ribu riban tu.. Bersyukur la eda..Alhamdulillah

No comments: