Followers

Friday, April 13, 2012

::Kehilangan::

1hb April 2012, kami kehilangan 'bak' kesayangan aka my ayah mertua. Petang sabtu, keadaan dia dh memang teruk sangat2 tenat. dah tanya abang nak tido sana ke? dia kata takpe..esok je la. dgn hati yg agak berat, malam tu kami balik tidur kat 'Rumah Kita'.

Paginya, dear hubby tak bukak kedai, aku plk gi opis mcm biasa dgn hati yg tak tenang. Pepagi dh bg tau opismate, my bak dah nazak..so mintak tolong kalau2 dgr hp bunyi tolong panggil. Dlm kol 10.30 hp dh ringging 2 kali, aku masa tu kat tgh2 foyer bg komen pasal report anak2 buah.

2 missed call from hubby, jantung ni dh degup laju..ya Allah, kuatkan semangat. call abang and ayat dia 'Sayang, kaki Bak sejuk dh sampai lutut'..terus 'ok, sayang balik.' Air mata dh genang2, bila ckp je ngan kak na, laju je air mata ni keluar. bgtau HR, call my boss..then trus balik. Bwk keter pon mcm ape je, nangis2.. lantak le kalu org tgk, pedulikan..

Dalam hati duk doa supaya sempat la jumpa bak..Ya Allah, tabahkanlah hati aku..dah dekat area losong tu baru la..eh apesal aku tak gi jemput anak2 kat tadika ni..ish liza2..tgk minyak plk dh kelip2, aduhai masa ni jugak ke? brenti kat Shell, isi minyak ngan hidung merah, mata duk berayaq lagi, buat dek je. nampak abang ipar pon duk isi minyak jugak...

Shoot tu rumah, amik wuduk baca Yassin. aku tak mampu nk ngadap muka mak, adik n my hubby. ramai dh start datang, aku tolong la mana2 yg mampu kat dapur.

Allahyarham meninggal lepas azan Asar, lepas lebih kurang 20 minit mak dia (my nenek) yang uzur sampai dari Dungun. Sedih masa tok ckp dia dah ampunkan dan halalkan semuanya dunia dan akhirat.

Urusan jenazah berjalan lancar tanpa gangguan. Alhamdulillah, selamat dikebumikan malam tu jugak. Lepas selesai baru la terasa penat. Kol 12 tgh mlm ajak abang balik rumah jap ambik barang utk stay kat umah mak utk 2-3 mlm.

Hari ni dah 13 hari Allahyarham pergi, dan aku masih lagi duk terbayang2 keramahan dia..anak2 especially kak hasya paling sensitip kalau tanya pasal 'Ki' dia. Mula la muka tu, mata genang2.. Dah 2 minggu kehilangannya..semoga rohnya tenang di sana. Al-fatihah

No comments: