Followers

Saturday, January 12, 2013

::Kerjaya Baru::

Wah, skang ada ada kerjaya baru plk ke? hehheehe..

Last year, dlm bulan Jun aku ngan penuh rasa yakin meletakkan notis brenti kerja sebagai pengajar. kalau nk diikutkan sedih yg amat pasal mengajar adalah my passion. rasa seronok bila ilmu yg kita ada dpt dikongsi ngan anak2 didik and dlm masa yg sama kita pon akan terus belajar benda baru bila pot pet pot pet diorang tanya macam2.

Sedih, gembira, terharu, takut..semua perasaan tu muncul bila semakin dkt hari terakhir kat tempat kerja. 3 bulan notis, ye itu la masa yg tinggal untuk aku selesaikan segala urusan kat situ. cuma dlm tempoh sebulan terakhir baru la student2 aku tahu yg aku dah tak lama kat opis. makna kata, depa akan dapat lecturer baru bg menggantikan aku.

Ada jugak yg bertanya : Ko tak nyesal ke brenti?

Jawapan aku mudah : Tak pon, sebab aku ada tanggungjawab yg lebih besar utk aku tunaikan. In sya Allah semua tu akan dapat dilalui dengan baik.

Akhirnya, aku skang ni jd assistant my hubby kat kedai makannya. Aku seronok ngan tugas baru kat kedai, byk yg kita boleh perhatikan. Dari keadaan pengurusan kedai, org kerja hinggalah gelagat para pelanggan. untuk customer nnt aku kasik entri khas plk ye. memang menguji kesabaran hehehehe

Aku takde nak rasa malu walaupon ada yg ckp "Ko blajar tinggi2 ambik degree and sambung lagi. Lepas tu brenti kerja duk kedai je?" Aku senyum je, sbb itu pandangan orang pasal kita. Yang penting, hati senang! Teruk2 pon, itu kita punya perniagaan, kita punya titik peluh.

Segan? malu? Tadok la nak rasa gitu. Angkat pinggan, lap meja, ambik order..biasa je. Itu pon kerja, itu pon cara mencari rezeki yang halal. buat apa la kita nak malu..

Rezeki kita ada di mana-mana. yg paling penting kene usaha, dan terus usaha + doa + tawakkal padaNya.

3 comments:

kazmyra afkar said...

sunyi tanpa kak ja.. waaaaaaaaa...

kazmyra afkar said...

sunyi tanpa kak ja.. waaaaaaaaa...

edaleeja said...

mira, dakpe la..ada jugak penyambung usaha utk mendidik...

all the best ye.moga dpt menghasilkan student sehebat korang ..really proud of u!