Followers

Tuesday, February 15, 2005

:: dugaan Allah ::

last saturday ada gegaran dekat kepulauan mindanao, Filipina..kesannya terasa di perairan pantai timur semenanjung, cthnya Terengganu.. berita kematian 4 org pelajar dan seorang guru agama Sek Men Agama Tok Jiring pd hari khamis 10/2/2005 menggegarkan seluruh negeri.. kejadian ombak besar dekat pantai peranginan Merang, Setiu dikatakan telah menarik pelajar ini ke tengah laut. semoga roh mereka dicucuri rahmatNya..

for my family, mlm jumaat tu ayah terima panggilan telefon dr abg aku kat kl..dia bgtahu adik ipar kawan dia pun lemas jugak kat pulau perhentian..dlm kol 1 lebih mak kejutkan aku bgtahu nak gi hospital, ICU...aduh berat la kes ni..family abg nizam mintak mak ayah aku jenguk dulu keadaan adik dia memandangkan diorang baru je nak bertolak dr KL.. esoknya dlm kol 7.45 ayah ngan mak bersiap ke hospital..kata mak, keadaan ashraf kritikal wayar cucuk sana sini..dlm kol 11 pg ayah bawak diorang balik rumah rehat2 dulu seblm carik hotel utk diorang stay..cuti2 memang payah la nak carik hotel kat trg ni.. masa tu baru tahu cite mcm mana dia blh lemas..

actually, dia ngan 3 org member dtg trg tak bgtahu family masing2..masa kejadian tu,salah sorang dr 4 org ni dah mcm lemas la..so, ashraf yg tak berapa pandai berenang stay je kat tepi pantai..2 org ti the rescue..tiba2 dtg ombak besar, tarik ashraf ke tengah laut.. ikut kata doktor, maybe over 4 minutes dia kat dlm laut..paru2 dah penuh air laut+pasir, oksigen tak sampai ke otak..so, condition skang koma..

aku tengok mak dia dah tak terkata, abah dia mcm tgh kontrol nak marah..ye la, dtg tak cakap ngan sesapa...dah jd mcm ni susah sume org..tapi ye la, bukan dia mintak nak jadik mcm ni..sume dugaan Allah..

sepanjang minggu lepas, aku ngan family selalu gi jenguk shraf kat hospital...lagipun diorang takde sedara kat sini..aku tolong la mana yg mampu, bagi semangat, bwk makanan sikit2, teman sembang..seblm aku blk kedah, sempat gi jenguk dia kat ICU..so far dah stabil sikit..hari isnin hr tu tebuk satu lubang kat leher dia utk senang dia bernafas.. sebelum tu pun ada gak respon +ve dr dia..kuat semangat budak ashraf ni.aku doakan dia akan cepat sembuh...

mak aku pun duk berleter kat adik2 lelaki aku yg 2 org tu..kekadang kuo mlm kol 1-2 pg baru balik rumah..tak tahu ke mana pegi..ye la, hati mak ayah mana tak risau..tp budak2 tu, masuk tinge kanan...kuo tinge kiri..harap diorang amik iktibar dr ape yg dah jd tu..sebagai pengajaran, nak ke mana2 ckp la ngan mak ayah btol2..takde la risau sangat.. aku? eh aku cakap mana nak pegi, nak blk kedah pun aku ckp ngan family..tapi keje research aku yg pening ni takde la aku ckp...

No comments: