Followers

Monday, January 16, 2012

::Adakah...??::

Alhamdulillah...kita semua masih lagi diberi kenikmatan untuk menjalani kehidupan kita.

Sabtu baru ni jiran jemput utk satu majlis bacaan Yasin. Kalau kat Trg ni, majlis mcm ni biasa nya kaum wanita saje yg dijemput. Kalau solat hajat or tahlil biasanya kaum lelaki. Kadang2 dua2 dijemput :) . Start pon lepas Zohor dlm kol 2.30ptg. Dlm kol 2.45 jugak baru majlis start. Abih bacaan Yasin, ada sedikit tazkirah dari Su Mah. Antara isinya termasuklah kesyukuran kita terhadap Allah.

Berdesup kejap bila Su Mah start "Adik kakak yg hadir hari ni, siapa yang suruh? Siapa yang paksa? InsyaAllah atas keikhlasan hati kita semua. Dan, kalau kita tak diizinkan Allah ke majlis ilmu ni, sampaikah kita? Tahu kenapa, itu tandanya Allah SWT menghendaki dan menyayangi kita pada hari ini. Memilih kita antara insan yang dipanggil untuk sama2 menuntut ilmu. Semoga kita bersyukur atas nikmat yang Allah kurniakan."

Kadang2, aku terpikir jugak, ada tak antara nikmat Allah yang aku lupa untuk bersyukur. Subhanallah, jgnlah aku lalai dalam mengingatiMu. Kata ustazah tu lagi, setiap nafas yang kita sedut juga nikmat yang dikurniakan. Kalau tiba2 nikmat tu ditarik balik, maka terputuslah kehidupan kita. Doa bangun tidur salah satunya, tanda kita bersyukur masih diberi kehidupan pada hari ini.

Sama2lah kita ye sahabat2 ku...

No comments: