Followers

Wednesday, June 29, 2005

::Tika dan saat itu::

Satu ketika dulu, aku suka ber'camping', trekking, wall-climbing, abseiling (konon lasak la ni). Tapi lama sangat dah aku meninggalkan segala xtvt mcm tu. Sejak kembali bergelar student ni, aku ubah minat pada outdoor kepada indoor game. Ya, mari menggolekkan bola di lane yang betul. Namun, camping tetap di hatiku..

Semalam, aku sibuk mengemas bilik yang sudah berbau AKI. Sementara tunggu lantai kering terpandang la pada susunan album atas rak. Ringan je tangan ni nak capai satu demi satu album tu. Mula la mengimbau kenangan lama, terasa mcm baru sangat aku lalui semuanya. Album yang dipenuhi dengan gambar² xtvt Kembara Uniutama. Setiap darinya menyimpan seribu (beribu ni) kenangan. Apa yang membuatkan aku seronok adalah menghayati dan mengagumi ciptaan Allah swt.

Salah satu xpdc kegemaran aku ialah KET'TAWA '98 tapi tak bermaksud yang lain tak best. Ekspedisi yang melibatkan seramai 28 org mengambil masa hampir 11 hari bermula di Kampung Raja, Cameron Highlands dan berakhir di Ulu Kinta, Perak. Macam mana tu? hehehe aku cross tulang belakang Malaysia, Banjaran Titiwangsa. Memang best dan best dan best lagi. Aku tak dapat nak ungkapkan dengan kata². Korang kena try, baru tau macam mana feel dia.

Sepanjang perjalanan, kita boleh tengok mcm mana perubahan sekeliling di kala kita semakin hampir menuju puncak (masa ni AF blom glemer). Dari pokok kecik, then besar² batang balak sehingga la ke lumut dan paku pakis menghiasi sepanjang perjalanan kami. Subhanallah, memang indah ciptaanMu. Kebetulan masa tu tgh musim La' Nina (hujan yang lebat dan tak menentu), trus la kitorang nye moto projek 'Cabaran La'Nina'. Tapi semua tu tak mematahkan semangat kami utk menawan puncak di banjaran ni. Masa kitorang sampai kat Puncak Gunung Korbu, hujan turun dengan lebatnya, termometer catat 2°C. Memang sejuk yang amat. Alhamdulillah, semua sihat dan selamat.

Kalau tak silap aku kat Semenanjung Malaysia ni ada 7 buah gunung (G7) yang melebihi 7 ribu kaki. Aku hanya sempat menawan 4 daripadanya.

Puncak Gunung Tahan (7186 ft)
Puncak Gunung Yong Belar (7155 ft)
Puncak Gunung Gayong (7129 ft)
Puncak Gunung Korbu (7162 ft)

Dan yang ni, aku tak mampu nak pergi :)
Puncak Gunung Yong Yap (7110 ft)
Puncak Gunung Ulu Sepat (7089 ft)
Puncak Gunung Chamah (7112 ft)

Alahai terus teringat dekat korang wahai bebudak kembara semua. Ntah la aku ni mampu lagi tak nak ber'xtvt' yang lasak mcm ni lagi. Haversack Deuter air-contact 40 l aku tu jadik beg utk travel jauh². Kadang² jadi barang pinjaman adik aku yang suka jugak adventure mcm ni. Sleeping bag aku dah ilang ke mana pun aku tak tau. Last aku ingat ada org pinjam. Tapi aku ni bukannya ingat sangat sape yang pinjam. Takpe la, semua tu kira halal. Janji korang guna dan jaga dengan baik.

Album² tu aku tutup dan simpan ke tempat asalnya..lain kali aku pasti akan membukanya kembali..

No comments: