Followers

Sunday, September 03, 2006

::Kesiannya dia berbalut::

Last Friday, he felt in the bathroom. Tempurung lutut dia terkeluar. Sedihnya aku tengok dia terbaring dalam bilik mandi sambil mengerang sakit. Aku try nak alih tapi makin kuat plk abang jerit sakit. Macam mana sayang nak tolong ni bang? Mak pun masuk bilik air nak tolong. Sape2 pun kan, bila terpandang mak, lagi la terasa sakitnya. Sakitnya hati aku bila dengar abang duk menahan sakit. Aku lari ke bilik amik kain pelekat lain. Try ngan mak nak usung dia keluar. Aduh, seksanya aku tengok. First time aku tgk sendiri macam mana kepala lutut kita ni boleh beralih duk tepi. Kami hanya boleh bwk ia ke luar pintu bilik air. Lepas tu langsung tak blh gerak, sure dia raung sakit. Urat dah tegang, nak tolong ape ni?! Satu rumah dah panik. Aku call rumah mintak ayah ke Paloh amikkan tukang urut bwk datang rumah.

Around 8.30pm ayah, mak and Che Muda sampai. Air mata ni dah tak brenti mengalir. Try tahan takmo nangis depan abang, tapi apekan daya hati ni terlalu sedih tengok keadaan dia. Sampai je diorang, usaha nak alih dia keluar sebab ruang kat situ agak sempit. Tiap kali try nak alih, sure raungan yg aku dengar. LAst dapat jugak pusing tubuh dia pada kedudukan yg selesa utk Che muda tu buat keje dia. Sepanjang dia try nak bagi lutut tu 'masuk' aku ada kat atas rumah. Mak Leha ajak aku duk luar tapi hati ni tetap nak ada dekat ngan abang. Aku duk kat meja makan, agak jauh dari abang. Kuatnya dia jerit tatkala lutut dia tu diurut. Aku cuma mampu berdoa je masa tu.

Kol 9 lebih, kaki abang dah boleh lurus tapi lutut dia masih blm masuk pada kedudukan yang betul. Dia dah tak larat dah, dah kering air mata menahan sakit. Rest kejap katanya. Tak tertahan nak tanggung sakit. Bila semua org beredar, aku mula duk dekat abang. Ada air mata yang mengalir menahan sakit. "Abang takmo urut dah yang. Sakit sangat ni..bagi abang pengsan la ye, bius ke". Sedihnya dengar. Ayah ngan Bak ke klinik utk dapatkan ubat bius. Tapi doktor tu bgtahu klinik 24jam je yg menyediakan ubat camtu. Dia pun nasihatkan suh bawak gi kat Emergency. Bimbang kalau2 masa tgh urut abang akan sesak nafas. Risaunya aku.

Kol 10, aku tolong abg decide utk bawak dia ke hospital. Kat sana doktor akan uruskan. Sure dia bius seround baru la lutut tu dibetulkan. Masa nak bawak turun dari rumah masuk kereta dah satu hal. Gerak sikit dia jerit, mcm mana hati ni tak lagi pedih. Diorang nak singgah dulu satu klinik ni. Sampai sana doktor tak dapat nak bius jugak. Off we go to the HKT kat emergency. Aku rush gi daftarkan abang, then diorang plk try nak bawak keluar dari kereta. Aku follow je ke ER tgk keadaan dia. Nurse inject ubat tahan sakit sementara tunggu doktor. Then baru bawak gi x-ray. Lepas x-ray kene tungu lagi.

Mata ni dah tak ngantuk dah, tapi baby dah mula mintak makan. Last aku makan ptg tu ngan abang around kol 6 ptg. Patutla dah lapar. Aku tinggalkan kejap abang sementara ayah temankan dia. Lebih kurang kol 2 pagi doktor uruskan dia. Hati ni berdoa agar semuanya selamat. Alhamdulillah, dalam kol 3 pagi semuanya dah ok. Kakinya kini berbalut simen dari paha ke buku lali. Another x-ray to be done. Aku follow tapi tak dibenarkan masuk. Lepas tu aku temankan abang kat ER sementara tunggu keputusan. Alhamdulillah lutut dia dah 'masuk' elok, so abang boleh balik. Tak perlu warded. Tunggu diorang setel borang2, aku gi bayar then bawak abang balik. Alhamdulillah tgk dia dapat jalan.

Sampai rumah G.Kapas, dia makan sikit then telan ubat tahan sakit. Trus tidur like a baby. Siannya aku tengok. Mak ayah aku tolong gi hantar mentua balik. Masing2 dah penat sgt2. Tapi kitorang bersyukur abang dah selamat dah. Next checking on 20 Sept. Harapnya semua takde masalah dan simen tu tak lagi berbalut kat kaki dia.

No comments: