Followers

Thursday, August 25, 2005

::Bunga Bakawali::

Korang selalu dengar pasal bunga bakawali yg kembang di waktu malam. Pernah korang tengok tak? Alhamdulillah, aku berkesempatan utk melihat keindahan dan kebesaran ciptaan Allah ni. Mak aku ada tanam pokok ni dalam pasu kat rumah. Mulanya takde la berbunga pun pokok ni. Tapi sekali berbunga, pernah cecah berbelas kuntum serentak. First time berbunga, aku ngan mak sangup bawak masuk pasu bunga tu dalam rumah semata-mata nak tgk mcm mana Bakawali berkembang. Wanginya satu rumah boleh bau.

2 malam lepas aku berkesempatan utk tengok bunga bakawali tu berkembang mekar. 4 kuntum sekali gus. Petang tu siram pokok, dah nampak dah tanda2 bunga tu akan kembang pada mlmnya. Kena tunggu ni, aku dah lama tak tengok. Dalam kol 10 mlm, dah mula berkembang. Try cium, emmm wangi dah. Naik atas balik, layan citer Des Mein Nikhla Hoga Chand (pengaruh serumah ni). Kol 12 lebih aku jenguk keluar pintu rumah. Wah! dah kembang. Subhanallah, cantik sangat2.

Bunga ni pun pernah dikaitkan dengan cerita Tajul Muluk yang diarahkan mencari bunga bakawali bagi mengubati mata ayahandanya, Sultan Tajul Arif. Stelah berjaya merentasi lautan api dan berhadapan dengan Garuda, akhirnya bunga itu dapat diperolehi. Sambungan cerita boleh baca kat sini ye?

Ni gambar bunga bakawali yang sempat ayah aku captured. Gambar2 lain boleh tgk dekat link my photodope ye.

No comments: