Followers

Thursday, October 06, 2005

:: Berpuasa di kejauhan::

Tiap kali puasa dan berbuka kat tempat orang ni selalu sangat rasa sedih. Agaknya rindukan suasana kat rumah dengan mak ayah dan adik2. Sadis betul la bila teringat masakan mak untuk berbuka. Belum lagi kuih-muih yang selalu disediakan untuk berbuka. Tok aji, sekaya, pengat pisang...aduhai

Alhamdulillah, puasa pada hari pertama berlalu dengan baik. Kalau dulu2 sure la melepek je kat tilam, letih yang amat. Ni dah besar panjang, ditambah plk aku ngan buha bersahur pagi tu. Takde la terlalu letih. Kebetulan Kedah memang bercuti setiap kali menyambut Ramadhan. Rehat la sikit.

Petang semalam ke Changlun membeli-belah barang dapur. Ramainya umat manusia, ditambah pulak semalam PMC lagi la ramai. Kesabaran aku diuji lagi dengan sikap pemandu2, pembonceng motosikal dan pejalan kaki yang tak sabar. Aku? Hilang jugak sabar aku bila tiba2 je kene hon (aku tak suka kene hon sbb aku pun jarang hon org). Mulut ni ringan je nak membebel, tapi selesai masalah ke? Istighfar banyak2 eda.

Balik UUM, terus ke masjid utk ambil bubur lambuk. Aku tak berapa suka (tapi telan je) sebab duk teringat bubur lambuk mak yang best. Kalau kat belah utara ni, bubur lambuk aka kanji tak byk sayuran dan daun2 kayu. Tapi belasah je, best jugak. Berbuka dengan kurma, bubur lambuk dan kuih2 yg dibeli tadi. Lepas solat maghrib rasa kenyang la pulak. Aku ngan buha decide utk makan nasi lepas balik dari terawih. Baru la boleh rasa masakan kitorang tu kurang garam ke idak :)

Buha dapat msg dari Aya yang nun jauh kat KL. Kesiannya dia berbuka sorang2. Sabar ye aya, kitorang doakan hang selamat kat sana.

Petang ni nak masak ape ye? Jap gi nak beli sayur kat perumahan, goreng dah la. Lauk lain, nanti la aku pikirkan. Selamat berbuka semua, jaga diri baik2.

No comments: