Semalam nyempat layan Movie Blockbuster on TV2 - Paycheck. gambar ehsan dr Google and Wikipedia
Filem ni dah lama, tapi apesal aku tak pernah tgk? tak ambik kisah kot..ye la tu, jawapan yg tepat. heheheh semalam berjaya tahan mata tengok citer ni. For me, overall cerita best..takde berat sgt nak faham..jalan cerita pon erm ok, tersusun.
Citer ni pasal sorang reverse engineer lakonan Ben Affleck yg tugasnya, lebih kurang study teknologi yg org buat then dia akan recreates teknologi tu supaya dpt atasi pesaing. Lepas je kerja dia tu siap, kawan dia akan 'padamkan' memory pasal recreations tu utk jaga intelectual property client dia. Uhaiii buleh plk erase2 gitu je memory org. Citer la katakan, based pon on science fiction nyer buku cerita kan?
Makin menarik bila dia dapat job utk create satu alat dlm tempoh yg lama..3 thn. kalau job sblm ni, paling lama pon dlm 8 minggu je. Kawan baik dh nasihat dia but dia nak jugak teruskan. Tgk semalam bukan 3 tahun, lepas 5 minit, tiba2 keje dh siap..heheheheheh sib baik fokus btol2, kalau tak tak paham aku.
Mula pencarian memory yg hilang ni sebab ape yg dia create adalah satu alat yg kononnya buleh tgk masa depan. Dia hantar 1 sampul surat pada diri dia sendiri lepas memori semua dipadamkan. And based on those 20 things dia cuba dapatkan balik memori dia sbb client dia inject chemical yg akan hilangkan memori tp still ada memori terpendam. Hah! pening korang baca...heheheh takpe2. kalau minat, sila carik, download or ape2 je la utk tahu citer ni lebih lanjut ye?
Thnx to RTM-TV2 sebab tanyang citer2 yg best. Bagus peningkatan diorang, walaupon gambarnya tak sehebat TV3 lagi tp aku respect sbb diorang berani utk tayang cerita2 yg pada aku agak segar utk ditayangkan. Kalu tak silap, bulan lepas diorang tayang Trilogi Lord of The Rings utk 3 minggu turut2. Ilang rindu i dekat Aragorn tau hehehehehehe.
oklah, akhir kata..majulah penyiaran Malaysia utk rakyat. Bersainglah dgn sihat ye...
pssssttt : kasik kurangkan citer2 hantu buleh? tak tayang malam Jumaat buleh?
"Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran, masa yang berjalan kita isi dengan amalan dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan"
Followers
Saturday, April 21, 2012
Sunday, April 15, 2012
::Kenduri & B'day lagi::
14/4/2012 Majlis kawen sepupu di kemaman..lebih kurang sambut menantu la ni. Raja sehari mmg cam raja dh, kuning. Tahniah buat Megat Azlan dan Nora.
15/4/2012 Road tax kereta Myvii ku dah tamat..ptg baru dapat. esok je la tampal. hari ni jugak b'day Mak Lang aka Nana.. Selamat hari lahir, semoga sentiasa dimurahkan rezeki dan dirahmatiNya. Anak2 aku plk sibuk tanya dia, maklang beli kek dok? kek gambo ape? issshh dok kan la b'day girl beli kek sdiri, ke guane? kek ni Adik Su sponsor, tenkiu dik. me? sponsor pizza seround heheheheh..here's the cake..besttttt
Friday, April 13, 2012
::Kehilangan::
1hb April 2012, kami kehilangan 'bak' kesayangan aka my ayah mertua. Petang sabtu, keadaan dia dh memang teruk sangat2 tenat. dah tanya abang nak tido sana ke? dia kata takpe..esok je la. dgn hati yg agak berat, malam tu kami balik tidur kat 'Rumah Kita'.
Paginya, dear hubby tak bukak kedai, aku plk gi opis mcm biasa dgn hati yg tak tenang. Pepagi dh bg tau opismate, my bak dah nazak..so mintak tolong kalau2 dgr hp bunyi tolong panggil. Dlm kol 10.30 hp dh ringging 2 kali, aku masa tu kat tgh2 foyer bg komen pasal report anak2 buah.
2 missed call from hubby, jantung ni dh degup laju..ya Allah, kuatkan semangat. call abang and ayat dia 'Sayang, kaki Bak sejuk dh sampai lutut'..terus 'ok, sayang balik.' Air mata dh genang2, bila ckp je ngan kak na, laju je air mata ni keluar. bgtau HR, call my boss..then trus balik. Bwk keter pon mcm ape je, nangis2.. lantak le kalu org tgk, pedulikan..
Dalam hati duk doa supaya sempat la jumpa bak..Ya Allah, tabahkanlah hati aku..dah dekat area losong tu baru la..eh apesal aku tak gi jemput anak2 kat tadika ni..ish liza2..tgk minyak plk dh kelip2, aduhai masa ni jugak ke? brenti kat Shell, isi minyak ngan hidung merah, mata duk berayaq lagi, buat dek je. nampak abang ipar pon duk isi minyak jugak...
Shoot tu rumah, amik wuduk baca Yassin. aku tak mampu nk ngadap muka mak, adik n my hubby. ramai dh start datang, aku tolong la mana2 yg mampu kat dapur.
Allahyarham meninggal lepas azan Asar, lepas lebih kurang 20 minit mak dia (my nenek) yang uzur sampai dari Dungun. Sedih masa tok ckp dia dah ampunkan dan halalkan semuanya dunia dan akhirat.
Urusan jenazah berjalan lancar tanpa gangguan. Alhamdulillah, selamat dikebumikan malam tu jugak. Lepas selesai baru la terasa penat. Kol 12 tgh mlm ajak abang balik rumah jap ambik barang utk stay kat umah mak utk 2-3 mlm.
Hari ni dah 13 hari Allahyarham pergi, dan aku masih lagi duk terbayang2 keramahan dia..anak2 especially kak hasya paling sensitip kalau tanya pasal 'Ki' dia. Mula la muka tu, mata genang2.. Dah 2 minggu kehilangannya..semoga rohnya tenang di sana. Al-fatihah
Paginya, dear hubby tak bukak kedai, aku plk gi opis mcm biasa dgn hati yg tak tenang. Pepagi dh bg tau opismate, my bak dah nazak..so mintak tolong kalau2 dgr hp bunyi tolong panggil. Dlm kol 10.30 hp dh ringging 2 kali, aku masa tu kat tgh2 foyer bg komen pasal report anak2 buah.
2 missed call from hubby, jantung ni dh degup laju..ya Allah, kuatkan semangat. call abang and ayat dia 'Sayang, kaki Bak sejuk dh sampai lutut'..terus 'ok, sayang balik.' Air mata dh genang2, bila ckp je ngan kak na, laju je air mata ni keluar. bgtau HR, call my boss..then trus balik. Bwk keter pon mcm ape je, nangis2.. lantak le kalu org tgk, pedulikan..
Dalam hati duk doa supaya sempat la jumpa bak..Ya Allah, tabahkanlah hati aku..dah dekat area losong tu baru la..eh apesal aku tak gi jemput anak2 kat tadika ni..ish liza2..tgk minyak plk dh kelip2, aduhai masa ni jugak ke? brenti kat Shell, isi minyak ngan hidung merah, mata duk berayaq lagi, buat dek je. nampak abang ipar pon duk isi minyak jugak...
Shoot tu rumah, amik wuduk baca Yassin. aku tak mampu nk ngadap muka mak, adik n my hubby. ramai dh start datang, aku tolong la mana2 yg mampu kat dapur.
Allahyarham meninggal lepas azan Asar, lepas lebih kurang 20 minit mak dia (my nenek) yang uzur sampai dari Dungun. Sedih masa tok ckp dia dah ampunkan dan halalkan semuanya dunia dan akhirat.
Urusan jenazah berjalan lancar tanpa gangguan. Alhamdulillah, selamat dikebumikan malam tu jugak. Lepas selesai baru la terasa penat. Kol 12 tgh mlm ajak abang balik rumah jap ambik barang utk stay kat umah mak utk 2-3 mlm.
Hari ni dah 13 hari Allahyarham pergi, dan aku masih lagi duk terbayang2 keramahan dia..anak2 especially kak hasya paling sensitip kalau tanya pasal 'Ki' dia. Mula la muka tu, mata genang2.. Dah 2 minggu kehilangannya..semoga rohnya tenang di sana. Al-fatihah
Tuesday, March 13, 2012
::Al-Fatihah..adik Dirang::
Semalam tengok berita dh di penghujung..masa tu terpampang wajah allahyarham adik dirang...polis dah mengesahkan kematiannya melalui ujian DNA ke atas penemuan rangka tulang yang terbakar di ladang kelapa sawit.
Semoga rohnya dicucuri rahmat, Amiin...Al-Fatihah
Gambar ni copy dari blog Hazrey, dan boleh sambung baca kat blog beliau.
Ya Allah, lindungilah anak-anak ku, ampunilah dosa mereka..berkatilah kehidupan mereka. Ya Allah, aku juga memohon agar diberi kesabaran dalam mendidik anak-anak ku..Hindarilah kelekaan dan kealpaan dalam aku menunaikan tugas menjaga amanah Mu..
Semoga rohnya dicucuri rahmat, Amiin...Al-Fatihah
Gambar ni copy dari blog Hazrey, dan boleh sambung baca kat blog beliau.Ya Allah, lindungilah anak-anak ku, ampunilah dosa mereka..berkatilah kehidupan mereka. Ya Allah, aku juga memohon agar diberi kesabaran dalam mendidik anak-anak ku..Hindarilah kelekaan dan kealpaan dalam aku menunaikan tugas menjaga amanah Mu..
Thursday, March 01, 2012
::Layan lagi::
Berkali-kali melayan citer yang best ni..hero pon ensem, i like!!!
sape tengok? sape tengok? best kan????!!!!
gambar ni belas ehsan men'copy' dari covershut.com
sape tengok? sape tengok? best kan????!!!!
gambar ni belas ehsan men'copy' dari covershut.com
Thursday, February 09, 2012
::My Hasya is 5::
Alahai..ni sepatutnya dh jadi entri yg lepas ni..nama pon citer udah basi..takpe2, mau citer jugak.
Jumaat lepas on 3/2 adalah birthday Kak Hasya yang ke-5. Udah beso anak dara Umi ni. Hari Rabu dah siap2 beli kek utk dia bawak ke tadika utk sesi potong2 kek ngan kengkawan. Kek sendiri pilih ok, angry bird. Ni gambo lepas balik beli kek utk dia.
Time ni Umi still bz2 ngan Bengkel Pelancongan, kol 11 mlm baru sampai rumah.
Ptg jumaat on her b'day Abi bawak gi Pantai Batu Burok sebab cik kakak ni nak naik kuda. heheheehe...
Dua2 anak dara ni pilih sendiri kuda memasing. Ingatkan nak suruh adik naik sama2 kakak, rupanya anak ku kental, pilih kuda yg besor, naik sorang2. Jom kita tgk aksi anak² Umi.
Jumaat lepas on 3/2 adalah birthday Kak Hasya yang ke-5. Udah beso anak dara Umi ni. Hari Rabu dah siap2 beli kek utk dia bawak ke tadika utk sesi potong2 kek ngan kengkawan. Kek sendiri pilih ok, angry bird. Ni gambo lepas balik beli kek utk dia.
Time ni Umi still bz2 ngan Bengkel Pelancongan, kol 11 mlm baru sampai rumah.Ptg jumaat on her b'day Abi bawak gi Pantai Batu Burok sebab cik kakak ni nak naik kuda. heheheehe...
Dua2 anak dara ni pilih sendiri kuda memasing. Ingatkan nak suruh adik naik sama2 kakak, rupanya anak ku kental, pilih kuda yg besor, naik sorang2. Jom kita tgk aksi anak² Umi.
Monday, January 30, 2012
::Inception::
Aku pening tgk citer ni, kene plk masa tgk dh start suku jln cerita. Lagi umi tak paham hokey.. Mimpi dlm mimpi dlm mimpi... Nnt2 nak kene tgk semula la citer ni, mcm menarik tapi berat sgt wei jln citernye..denyut2 kepala.
Meh baca2 sinopsis dia kat Film Filia
Saturday, January 28, 2012
::Makan dan makan lagi::
Last week, 24/01/2012 mmg hari yg penuh dgn aktiviti makan..dan makan..
Awal pg (heheh awal ke?) dlm kol 10pg aku & anak2 dh menunggu kengkawan umi kat kedai dear hubby utk sesi breakfast. Bila dh ada kt kedai abi, anak2 ngan tak sabornye order nasi minyak ayam goreng dua! Tima kasih abang, belanja kawan2 sayang ni...
Semua kwn ni yg satu sekolah dulu SM Sains Dungun. Biena ni mmg yg paling lama btol aku tak jumpa, since after SPM trus je menyepi. Cikgu sekolah, ngajor Sains & PJ Ting.1. Tetap maintain cam dulu and expected her new Vios. wah wah, semua ganti kereta baru ye. Mar, mung bila lagi? hehehe..ok, ni antara yang ada masa bekpes, me, Sitt, Mar, Biena, Bie..

Next stop, rumah kita baru..hehehehe alahai, tadok plk gambor nok tepek kat sini. Yg ikut utk sesi kenal rumah baru aku-Bie, Mar & Biena je sebab Sitt ada agenda lain sementara utk ke next stop, lunch kat umah Ruby.
Ok, ni masa makan2 kat rumah Ruby. tqvm utk lauk pauk yg memang meriah. Carbonara fettucini yg nyummy ngan nasi putih+sayur campur+ikan sweet sour+ayam masak merah idaman kami masa kat hostel dulu. heheheh memang terrrbbbaaeeekkkk!!!! Mar, tq utk cream puff mutual friend Bie.. hehehehe mmg lawak btol.
Awal pg (heheh awal ke?) dlm kol 10pg aku & anak2 dh menunggu kengkawan umi kat kedai dear hubby utk sesi breakfast. Bila dh ada kt kedai abi, anak2 ngan tak sabornye order nasi minyak ayam goreng dua! Tima kasih abang, belanja kawan2 sayang ni...
Semua kwn ni yg satu sekolah dulu SM Sains Dungun. Biena ni mmg yg paling lama btol aku tak jumpa, since after SPM trus je menyepi. Cikgu sekolah, ngajor Sains & PJ Ting.1. Tetap maintain cam dulu and expected her new Vios. wah wah, semua ganti kereta baru ye. Mar, mung bila lagi? hehehe..ok, ni antara yang ada masa bekpes, me, Sitt, Mar, Biena, Bie..

Next stop, rumah kita baru..hehehehe alahai, tadok plk gambor nok tepek kat sini. Yg ikut utk sesi kenal rumah baru aku-Bie, Mar & Biena je sebab Sitt ada agenda lain sementara utk ke next stop, lunch kat umah Ruby.
Ok, ni masa makan2 kat rumah Ruby. tqvm utk lauk pauk yg memang meriah. Carbonara fettucini yg nyummy ngan nasi putih+sayur campur+ikan sweet sour+ayam masak merah idaman kami masa kat hostel dulu. heheheh memang terrrbbbaaeeekkkk!!!! Mar, tq utk cream puff mutual friend Bie.. hehehehe mmg lawak btol.
Wednesday, January 18, 2012
::Cantik di mata, indah di hati::
Wah wah tajuk entri tak tahan..bukan ape ni, nak share sesuatu ngan semua..
Cantik. Semua orang ada definisi tersendiri atas perkataan ni. Cantik hanya pada perkataan, pada luaran, pada fizikalnya or pada dalamannya. Atas pendapat masing2. As for me, cantik tu menyimpan banyak makna. Luaran dan dalaman. Pada aku, dalam mau jaga..luar pun mau elok. Jgn sampai org ckp"harap muka je cantik, hati busuk..pelaku buruk" heheheh btol2 i setuju!
Indahnya, cantiknya dalaman bergantung kepada tahap kerohanian kita, mcm mana kita pelihara. Dari segi amalan yang kita lakukan. Kecantikan tu akan terserlah dengan sendirinya. Benda2 sampingan tu cuma menambahbaik je..kan? kan? pandai la ko ni... bukan ape, itu pendapat aku la kan.
Hari tu gi makan sefamily kami, makan ala2 omputih. Umi dgn lamb chop nya, Abi dgn chicken chopnya and adik kakak dgn mushroom soup. Owner kedai tu my hubby boleh kata kenal la jugak. Kalau terjumpa, sometime bertegur sapa. Kalau dh kalut sgt, angkat tgn je la kan? Tapi mlm tu my hubby keluar statement "Bila dh kita ni start ubah cara penampilan, jgn la sikap tu tak mau nk ubah" aku pon pandang keliling, perati jugak diri sendiri "aku ke??" oOOooOoo rupanya tadi dia ada tegur owner tu yg penampilan skang ni dh berjubah, berkopiah. Tapi tau ape feedback dia dpt? senyum pon idak..mau lagi bertegur bersalam.. Sabar ye bang, agaknya dia bz kot.
Cakap2 bab cantik, last year (uisshhh lama punya cerita ni) dlm early Nov aku ada start pakai produk cantik ni. Ada jugak pergi bengkel dia. Masa bengkel dia ajar cara cuci muka, penjagaan muka and last session plk make up time!
Wahai kawan2, nak cuci muka bukan main tonyoh2 aje ye.. ok, biasanya cuci muka kita guna 3 jari kecantikan iaitu jari hantu, jari manis & jari kelingking kedua2 belah tgn ye. Meh kita try step kat bwh ni:
Cantik. Semua orang ada definisi tersendiri atas perkataan ni. Cantik hanya pada perkataan, pada luaran, pada fizikalnya or pada dalamannya. Atas pendapat masing2. As for me, cantik tu menyimpan banyak makna. Luaran dan dalaman. Pada aku, dalam mau jaga..luar pun mau elok. Jgn sampai org ckp"harap muka je cantik, hati busuk..pelaku buruk" heheheh btol2 i setuju!
Indahnya, cantiknya dalaman bergantung kepada tahap kerohanian kita, mcm mana kita pelihara. Dari segi amalan yang kita lakukan. Kecantikan tu akan terserlah dengan sendirinya. Benda2 sampingan tu cuma menambahbaik je..kan? kan? pandai la ko ni... bukan ape, itu pendapat aku la kan.
Hari tu gi makan sefamily kami, makan ala2 omputih. Umi dgn lamb chop nya, Abi dgn chicken chopnya and adik kakak dgn mushroom soup. Owner kedai tu my hubby boleh kata kenal la jugak. Kalau terjumpa, sometime bertegur sapa. Kalau dh kalut sgt, angkat tgn je la kan? Tapi mlm tu my hubby keluar statement "Bila dh kita ni start ubah cara penampilan, jgn la sikap tu tak mau nk ubah" aku pon pandang keliling, perati jugak diri sendiri "aku ke??" oOOooOoo rupanya tadi dia ada tegur owner tu yg penampilan skang ni dh berjubah, berkopiah. Tapi tau ape feedback dia dpt? senyum pon idak..mau lagi bertegur bersalam.. Sabar ye bang, agaknya dia bz kot.
Cakap2 bab cantik, last year (uisshhh lama punya cerita ni) dlm early Nov aku ada start pakai produk cantik ni. Ada jugak pergi bengkel dia. Masa bengkel dia ajar cara cuci muka, penjagaan muka and last session plk make up time!
Wahai kawan2, nak cuci muka bukan main tonyoh2 aje ye.. ok, biasanya cuci muka kita guna 3 jari kecantikan iaitu jari hantu, jari manis & jari kelingking kedua2 belah tgn ye. Meh kita try step kat bwh ni:
- Ambil pencuci muka, guna salah satu jari2 yg cantik tu.
- Calit dekat 5 point which are dahi, hidung, pp kanan, pp kiri & dagu
- Basahkan 3 jari td dgn sedikit air & mulakan cucian dengan urutan membulat. Boleh?..
- Next, masa korang cuci kat area dahi turun ke tepi kening then lalu kat hidung. Kat tepi kening tu tekan sket dgn jari hantu. Tipsnya utk kurangkan stress.
- Dah settle cuci bulat2, bilas ngan air bersih.
- Lap muka uols ngan towel bersih
- Ok, tamat :)
Tuesday, January 17, 2012
::Panggilan::
Nama panggilan or cara kita bahasakan diri kita ni mcm2 kan? Aku ada beberapa nama yg dari kecik sehingga kini dh mcm koleksi (mcm le byk)
~Masa kecik~
mak, ayah, sedara mara called me KakJa. and sometimes 'mek kiting' coz kecik2 i've got really curly hair. siyes2 nye kerinting, halus2..tak daya wei nak nyikat..oo patut la Dik Faa rambut cenggitu kan? hehehehe
~Masa jadik budak sekolah~
Kawan or cikgu sekolah rendah or menengah called me Aida. My batch 95 called me 'Che Da'
~Dah masuk 'u'~
Masih lagi kekal Aida and lama sket Che Eda. My dearie geng kembara panggey jugak KakJa.
~Dah keje~
1st tempat keje guna nama panggilan Liza. 2nd tempat keje pon masih lagi aku bahasakan diri sebagai Liza. Anak2 didik panggey i, Pn. Liza heheheheh almaklum la dah bertukau status kan..
~Dah kawen~
My dearest called me Sayang. My children called me Umi and also anak sedara comeyku Hakim & Haris. Anak sedara belah aku, diorang bahasakan Mak Ngah. Kalau belah hubby plk Mok Ja.
Sebab tu la kekadang bila aku nulis blog ni kekadang eda, kekadang Umi, kekadang Sayang, kekadang Liza. So semua nama panggilan aku. Ikut la korang mana yg mudah ye. Ok, itu saja utk kali ini..tenkiu :)
~Masa kecik~
mak, ayah, sedara mara called me KakJa. and sometimes 'mek kiting' coz kecik2 i've got really curly hair. siyes2 nye kerinting, halus2..tak daya wei nak nyikat..oo patut la Dik Faa rambut cenggitu kan? hehehehe
~Masa jadik budak sekolah~
Kawan or cikgu sekolah rendah or menengah called me Aida. My batch 95 called me 'Che Da'
~Dah masuk 'u'~
Masih lagi kekal Aida and lama sket Che Eda. My dearie geng kembara panggey jugak KakJa.
~Dah keje~
1st tempat keje guna nama panggilan Liza. 2nd tempat keje pon masih lagi aku bahasakan diri sebagai Liza. Anak2 didik panggey i, Pn. Liza heheheheh almaklum la dah bertukau status kan..
~Dah kawen~
My dearest called me Sayang. My children called me Umi and also anak sedara comeyku Hakim & Haris. Anak sedara belah aku, diorang bahasakan Mak Ngah. Kalau belah hubby plk Mok Ja.
Sebab tu la kekadang bila aku nulis blog ni kekadang eda, kekadang Umi, kekadang Sayang, kekadang Liza. So semua nama panggilan aku. Ikut la korang mana yg mudah ye. Ok, itu saja utk kali ini..tenkiu :)
Monday, January 16, 2012
::Adakah...??::
Alhamdulillah...kita semua masih lagi diberi kenikmatan untuk menjalani kehidupan kita.
Sabtu baru ni jiran jemput utk satu majlis bacaan Yasin. Kalau kat Trg ni, majlis mcm ni biasa nya kaum wanita saje yg dijemput. Kalau solat hajat or tahlil biasanya kaum lelaki. Kadang2 dua2 dijemput :) . Start pon lepas Zohor dlm kol 2.30ptg. Dlm kol 2.45 jugak baru majlis start. Abih bacaan Yasin, ada sedikit tazkirah dari Su Mah. Antara isinya termasuklah kesyukuran kita terhadap Allah.
Berdesup kejap bila Su Mah start "Adik kakak yg hadir hari ni, siapa yang suruh? Siapa yang paksa? InsyaAllah atas keikhlasan hati kita semua. Dan, kalau kita tak diizinkan Allah ke majlis ilmu ni, sampaikah kita? Tahu kenapa, itu tandanya Allah SWT menghendaki dan menyayangi kita pada hari ini. Memilih kita antara insan yang dipanggil untuk sama2 menuntut ilmu. Semoga kita bersyukur atas nikmat yang Allah kurniakan."
Kadang2, aku terpikir jugak, ada tak antara nikmat Allah yang aku lupa untuk bersyukur. Subhanallah, jgnlah aku lalai dalam mengingatiMu. Kata ustazah tu lagi, setiap nafas yang kita sedut juga nikmat yang dikurniakan. Kalau tiba2 nikmat tu ditarik balik, maka terputuslah kehidupan kita. Doa bangun tidur salah satunya, tanda kita bersyukur masih diberi kehidupan pada hari ini.
Sama2lah kita ye sahabat2 ku...
Sabtu baru ni jiran jemput utk satu majlis bacaan Yasin. Kalau kat Trg ni, majlis mcm ni biasa nya kaum wanita saje yg dijemput. Kalau solat hajat or tahlil biasanya kaum lelaki. Kadang2 dua2 dijemput :) . Start pon lepas Zohor dlm kol 2.30ptg. Dlm kol 2.45 jugak baru majlis start. Abih bacaan Yasin, ada sedikit tazkirah dari Su Mah. Antara isinya termasuklah kesyukuran kita terhadap Allah.
Berdesup kejap bila Su Mah start "Adik kakak yg hadir hari ni, siapa yang suruh? Siapa yang paksa? InsyaAllah atas keikhlasan hati kita semua. Dan, kalau kita tak diizinkan Allah ke majlis ilmu ni, sampaikah kita? Tahu kenapa, itu tandanya Allah SWT menghendaki dan menyayangi kita pada hari ini. Memilih kita antara insan yang dipanggil untuk sama2 menuntut ilmu. Semoga kita bersyukur atas nikmat yang Allah kurniakan."
Kadang2, aku terpikir jugak, ada tak antara nikmat Allah yang aku lupa untuk bersyukur. Subhanallah, jgnlah aku lalai dalam mengingatiMu. Kata ustazah tu lagi, setiap nafas yang kita sedut juga nikmat yang dikurniakan. Kalau tiba2 nikmat tu ditarik balik, maka terputuslah kehidupan kita. Doa bangun tidur salah satunya, tanda kita bersyukur masih diberi kehidupan pada hari ini.
Sama2lah kita ye sahabat2 ku...
Wednesday, January 11, 2012
::Nyummylicious::
Beberapa hari dah tak update kan? byk citer sebenarnya ni tapi nak masukkan entri ni dulu sebab masih terasa kesedapannya di tekak ku.
Aku test Yogurt Blueberry Blast...errmmmm nyummylicious btol. Nanti2 nak try yg lain plk. Cuma kalau dia nye ice lagi halus kisarannya lagi best..alamak, nak kene gi layan lagi ke ni?
Semlm beli KFC Bargain utk juadah makan malam sebab umi tak daya nak masak. Masak jugak sebenarnya ptg semlm, tumis kobis+carrot+brokoli sbb set ni ada nasi tp tak berkuah..Aku kalau takde sayur, takde kuah...tersekat je ketul2 nasi kat dlm tekak aku. yg pasti, nasi ayam dia memang syeeedaaaaappppp :)
Aku test Yogurt Blueberry Blast...errmmmm nyummylicious btol. Nanti2 nak try yg lain plk. Cuma kalau dia nye ice lagi halus kisarannya lagi best..alamak, nak kene gi layan lagi ke ni?Semlm beli KFC Bargain utk juadah makan malam sebab umi tak daya nak masak. Masak jugak sebenarnya ptg semlm, tumis kobis+carrot+brokoli sbb set ni ada nasi tp tak berkuah..Aku kalau takde sayur, takde kuah...tersekat je ketul2 nasi kat dlm tekak aku. yg pasti, nasi ayam dia memang syeeedaaaaappppp :)
Wednesday, January 04, 2012
::Transformasi Pendidikan Vokasional::
Baru2 ni masa meeting akhir tahun my CEO ada la sebut pasal transformasi pendidikan vokasional. Pada aku, benda ni satu perkara yg btol2 positif yang dilihat oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia.
Alhamdulillah, terbela jugak nasib pelajar2 kemahiran kan? hope anak didik ni semakin yakin dan takde lagi rasa rendah diri kalau nak banding ngan pelajar lepasan akademik yg lain.
Transformasi ni dicadangkan akan bermula tahun 2013. Masa perbincangan yg CEO hadir kat Putrajaya hari tu ada menerangkan yg nanti student akan ada pilihan utk ke aliran akademik mahupun vokasional (or lebih best aku nk sebut bidang kemahiran) seawal selepas selesai UPSR. Ni berdasarkan slide yg aku tgk ye... Kiranya bila diorang start sekolah menengah, kpd student yg minat kemahiran dah boleh pilih utk masuk sekolah aliran vokasional/teknik or swasta. Sijil yang dikeluarkan adalah Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) jugak, cuma yg ni dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
So, mereka2 yg memang kurang bab2 teori ni boleh mengasah bakat yg ada, minat dll dlm kemahiran.. Takde la bila dh abih SPM, ko tak minat blajo ko gi lepak, racing2 bagai & mcm2 lagi kan? So ada la pilihan utk masa depan masing2. Time ni ibubapa pon kena mainkan peranan, cuba tunjukkan kat diorang hala tuju kehidupan tu.
Ni petikan yg diambil dari utusan online. Boleh la baca lebih lanjut ye..
"Pengumuman sistem baru pendidikan vokasional oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini telah melonjakkan kedudukan aliran tersebut dalam sistem pendidikan negara. Transformasi ini telah menjanjikan kelulusan hingga ke peringkat diploma secara jalan pintas melalui pewujudan Kolej Vokasional (KV) selepas tingkatan tiga."
Alhamdulillah, terbela jugak nasib pelajar2 kemahiran kan? hope anak didik ni semakin yakin dan takde lagi rasa rendah diri kalau nak banding ngan pelajar lepasan akademik yg lain.
Transformasi ni dicadangkan akan bermula tahun 2013. Masa perbincangan yg CEO hadir kat Putrajaya hari tu ada menerangkan yg nanti student akan ada pilihan utk ke aliran akademik mahupun vokasional (or lebih best aku nk sebut bidang kemahiran) seawal selepas selesai UPSR. Ni berdasarkan slide yg aku tgk ye... Kiranya bila diorang start sekolah menengah, kpd student yg minat kemahiran dah boleh pilih utk masuk sekolah aliran vokasional/teknik or swasta. Sijil yang dikeluarkan adalah Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) jugak, cuma yg ni dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
So, mereka2 yg memang kurang bab2 teori ni boleh mengasah bakat yg ada, minat dll dlm kemahiran.. Takde la bila dh abih SPM, ko tak minat blajo ko gi lepak, racing2 bagai & mcm2 lagi kan? So ada la pilihan utk masa depan masing2. Time ni ibubapa pon kena mainkan peranan, cuba tunjukkan kat diorang hala tuju kehidupan tu.
Ni petikan yg diambil dari utusan online. Boleh la baca lebih lanjut ye..
"Pengumuman sistem baru pendidikan vokasional oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini telah melonjakkan kedudukan aliran tersebut dalam sistem pendidikan negara. Transformasi ini telah menjanjikan kelulusan hingga ke peringkat diploma secara jalan pintas melalui pewujudan Kolej Vokasional (KV) selepas tingkatan tiga."
Labels:
kemahiran,
SKM,
transformasi,
vokasional
Monday, January 02, 2012
::Dh nak mula sekolah::
Januari 2012 dah muncul... Alhamdulillah Allah panjangkan usiaku dan seluruh keluarga serta sahabat handai utk menikmati tahun baru ni. Alhamdulillah, sepanjang 2011 dilalui dengan penuh suka duka.
Kami sekeluarga dah ada rumah sendiri, tercapai impian utk 2011 nk duk jugak umah baru. Walaupon blm lagi lengkap sepenuhnya, tapi aku bersyukur padaMu. InsyaAllah akan diuruskan sebaik mungkin utk keselesaan keluarga.
Anak2 umi ni 04hb baru start sekolah and masih lagi di Tadika Rossa. 01/01/2012 terkejar2 umi pagi ni kene ngantor anak2 dara ke umah tok wan kat manir. seblm kol 7.00pg umi dh gerak, singgah dulu beli bekpes utk MIL and SIL and of coz anak2 umi jugak. dlm kol 7.30 umi dh sampai, dukung anak2 yg masih lena masuk umah, then off to opis. lengang jugak la laluan, takde jem sgt pon.
Kalau nak citer pasal yuran tadika, omang aiiii mmg tak daya. Dik Faa baru nk start, so kos termasuklah uniform, alatulis &yuran Jan 2012. Campur ngan kakak dah dekat RM1K utk tadika. ErrKKkkk, alhamdulillah la tak seketul keluar sebab yuran alatulis dh bayar siap2 masa bulan Nov 2011.
Umi dah tak sabar nak tgk Dik Faa sarung uniform. Aku dh siap2 apply AL utk 04hb tu sbb 1st day diorang cuma smpai kol 11.30 saje. Lepas tu cemana anak umi? Tak kan nk gantung kat pagar kan?
Ada jugak terbaca pasal Tadika Swasta dapat subsidi yuran, tp apesal aku tak pernah dimaklumkan oleh tadika tu ye? Or is it me yg dah ketinggalan? Anybody yg tahu? kot2 utk tahun 2012 ni masih available, nak gak try apply. Save budget umi hehehehehe
Kami sekeluarga dah ada rumah sendiri, tercapai impian utk 2011 nk duk jugak umah baru. Walaupon blm lagi lengkap sepenuhnya, tapi aku bersyukur padaMu. InsyaAllah akan diuruskan sebaik mungkin utk keselesaan keluarga.
Anak2 umi ni 04hb baru start sekolah and masih lagi di Tadika Rossa. 01/01/2012 terkejar2 umi pagi ni kene ngantor anak2 dara ke umah tok wan kat manir. seblm kol 7.00pg umi dh gerak, singgah dulu beli bekpes utk MIL and SIL and of coz anak2 umi jugak. dlm kol 7.30 umi dh sampai, dukung anak2 yg masih lena masuk umah, then off to opis. lengang jugak la laluan, takde jem sgt pon.
Kalau nak citer pasal yuran tadika, omang aiiii mmg tak daya. Dik Faa baru nk start, so kos termasuklah uniform, alatulis &yuran Jan 2012. Campur ngan kakak dah dekat RM1K utk tadika. ErrKKkkk, alhamdulillah la tak seketul keluar sebab yuran alatulis dh bayar siap2 masa bulan Nov 2011.
Umi dah tak sabar nak tgk Dik Faa sarung uniform. Aku dh siap2 apply AL utk 04hb tu sbb 1st day diorang cuma smpai kol 11.30 saje. Lepas tu cemana anak umi? Tak kan nk gantung kat pagar kan?
Ada jugak terbaca pasal Tadika Swasta dapat subsidi yuran, tp apesal aku tak pernah dimaklumkan oleh tadika tu ye? Or is it me yg dah ketinggalan? Anybody yg tahu? kot2 utk tahun 2012 ni masih available, nak gak try apply. Save budget umi hehehehehe
Wednesday, December 28, 2011
::Baby boy lagi::
Welkam to the family..congratulations buat Apis and Yaya for their new born baby boy. Hadi Naufal...comey, comey, gebussss...
Saturday, December 24, 2011
::Jumping..jumping::
Ni semua pengaruh dari mak&pak sedara mereka, dan juga uminya! hehehehe suka tgk dik faa yg tak berjaya nak lompat tinggi2...
memang adik2 ku terer ambik gambo dlm keadaan lompat2. Ni guna digital camera ayah je ni. Brand? tak hengat la..tp biasa2 aje..



memang adik2 ku terer ambik gambo dlm keadaan lompat2. Ni guna digital camera ayah je ni. Brand? tak hengat la..tp biasa2 aje..
~Hasya~
Ready kakak..
Ready kakak..

Yeah! kakak dh berjaya.

~Dik Faa~
Eleh...cenonet je lompatnya

Ok, berjaya jgk!
Tuesday, December 20, 2011
::Project Donut::
Projek ni anjuran maklang as 'The Boss'..ni title yg Dik Faa bg dekat maklang.. ni sumer gara2 maklang mengetuai upacara buat donut hr tu..
aku? mcm biasa tukang sukat & ayak2 gandum, gula, rendam mauripan... meh kita tgk anak2 daraku yg nyibuk. sorang excited, sorg lg ngantuk yg melampau..projek terap2 donut ni begins at 10.30pm..hehehehehe merah2 mata tahan ngantuk



aku? mcm biasa tukang sukat & ayak2 gandum, gula, rendam mauripan... meh kita tgk anak2 daraku yg nyibuk. sorang excited, sorg lg ngantuk yg melampau..projek terap2 donut ni begins at 10.30pm..hehehehehe merah2 mata tahan ngantuk



Friday, December 09, 2011
::Baby boy::
Sunday, October 02, 2011
Monday, September 26, 2011
::wrap-up::
Boleh plk ko buat wrap-up cerita ye…maklum la aku kan selalu buat2 bz sampai tak ter’hupdate’ blog ni..
Alkesah Raya 2011 mmg best sebab dh beraya rumah sendiri, langsir nye baru..susunan rumah terabur2 lagi..kuih raya ko beli je tak dan nk buat, baju raya pon ready made satu family..sonang kan? Alhamdulillah, semua persiapan berjln lancar walaupon ada hiccup sana sini. Biasa la, bajet terlari sket gara2 nk jdkan rumahku bak mahligai hehehehe.. open house raya? Tak dibuat pon, just jemput sedara datang beraya je..insyaAllah makan2 session akan menyusul kemudian..

ni gambar bila dh bertukor covernya..mcm takde beza sgt pon..

B’day aku tahun ni pon biasa je…masih dlm mood cuti raya. Beli kek aje mcm biasa, ayah baca doa selamat sket, then gambar2..potong kek, udah selesai. Dapat sms dari salah sorang teman rapatku yg buat aku bergenang ayaq mata..
“dear, thanks for the wonderful 20 years of our friendship, have a nice birthday!” boleh?
Dh 20 tahun kitorang kenal since tingkatan 1…aku ngan dia duk sekelas dr Frm1 smpai Frm5. Heheheh dia la rakan semejaku.. yg paling tak tahan masa kitorg Frm3Curie, time kelas agama ngan ustaz Tun. “Anti makan ka?” my fren geleng kepala…”Nganga…” dengan selamaba kami pon nganga…kompem la takde pape dlm mulut sbb kitorang duk tgh layan gula kapas…cair di mulut, bukan di tangan heheheheheh. Thnx a lot sahabat!
Alkesah Raya 2011 mmg best sebab dh beraya rumah sendiri, langsir nye baru..susunan rumah terabur2 lagi..kuih raya ko beli je tak dan nk buat, baju raya pon ready made satu family..sonang kan? Alhamdulillah, semua persiapan berjln lancar walaupon ada hiccup sana sini. Biasa la, bajet terlari sket gara2 nk jdkan rumahku bak mahligai hehehehe.. open house raya? Tak dibuat pon, just jemput sedara datang beraya je..insyaAllah makan2 session akan menyusul kemudian..

ni gambar bila dh bertukor covernya..mcm takde beza sgt pon..

B’day aku tahun ni pon biasa je…masih dlm mood cuti raya. Beli kek aje mcm biasa, ayah baca doa selamat sket, then gambar2..potong kek, udah selesai. Dapat sms dari salah sorang teman rapatku yg buat aku bergenang ayaq mata..
“dear, thanks for the wonderful 20 years of our friendship, have a nice birthday!” boleh?
Dh 20 tahun kitorang kenal since tingkatan 1…aku ngan dia duk sekelas dr Frm1 smpai Frm5. Heheheh dia la rakan semejaku.. yg paling tak tahan masa kitorg Frm3Curie, time kelas agama ngan ustaz Tun. “Anti makan ka?” my fren geleng kepala…”Nganga…” dengan selamaba kami pon nganga…kompem la takde pape dlm mulut sbb kitorang duk tgh layan gula kapas…cair di mulut, bukan di tangan heheheheheh. Thnx a lot sahabat!
Subscribe to:
Posts (Atom)








