Followers

Thursday, March 17, 2005

::citer dr kampung (episod 1)::

alhamdulillah, aku dah selamat balik ke bumi sintok ni...alhamdulillah kenduri tahlil berjalan ngan lancar selama seminggu.. pagi khamis (3 mac) aku selamat sampai kat KT kol 5.30 pagi..blk umah tak tido, solat subuh..sembang2 ngan family, ntah mcm mana aku terlelap jgk..dlm kol 9 ayah kejut ajak gi kubur allahyarham pakcik..siap2, makan karipap+minum air masak, trus gi kubur ngan family aku..aduh sayunya terasa di kala sume membaca yasiin di situ...terdengar esakan dr ayah, sayu btol la..dah lama aku tak tgk ayah sesedih ni..ayah baik dgn pakcik, tempat mengadu dan mintak pendapat dlm byk hal...

selesai, kami ke rumah arwah utk berjumpa makcik dan sepupu2 aku..masih ramai yg dtg mengucapkan takziah..penuh rumah dia dgn kunjungan saudara mara dan rakan2..aku duduk mendengar cerita mcm mana arwah pakcik jatuh di court sehingga dia menghembuskan nafasnya yg terakhir...meninggal pd kol 1 t'hari, dikebumi on the same day dlm kol 6 ptg..lepas aku tolong2 buat air utk tetamu, hidang kuih, trus balik..badan rasa letih lg ni..tido pg td pun dlm sejam je...pening gak paler...

mlm tu, aku tak gi tahlil memandangkan keter dah penuh..Galant ayah aku rosak plk 'distributor' dia..takleh nak start langsung..ayah ckp biar la dulu, nnt ayah gi tgk kete tu mcm mana...

mlm2 selepas tu, aku pegi la tahlil..ramai yg dtg, Alhamdulillah.. aku ngan mak aku mcm biasa la amik kontrak cuci pinggan mangkuk.. ramai yg tgk aku ngan pandangan agak pelik..eh eh, aku anak sedara tuan rumah la...mcm tak pueh hati je bila tgk aku bebas bukak almari carik pinggan mangkuk, tisu, sabun basuh...tetiba ada yg tanya aku "kene mengena mcm mana ngan ustzah rahimah?"..aku pun dgn best nya jawab "anak sedara dia, arwah hj harun pakcik, abg mak saya".."ooo gitu" baru tahu ke?? pueh hati aku..mula la depa sok sek pasal aku plk...lantak la, manusia...mulut susah nak di'control'

aku tgk makcik aku tabah mengahadapi dugaan dan ketentuan Allah..selesai seminggu tahlil, anak2 dia mula la balik menjalankan tugas masing2..ada yg balik kl, dan ada yg balik johor..sedih jgk tgk dia duk umah tu ngan anak dia yg tak berapa 'sihat'... alhamdulillah, anak kedua dia duk dkt KT jgk..blh la tolong jenguk makcik...

Semoga roh Allahyarham pak ngah harun sentiasa dicucuri rahmat...amin

-al-Fatihah-

No comments: