Followers

Thursday, April 14, 2005

::APA or MLA::

Dua2 nama ni, APA dan MLA merupakan satu format/style penulisan dalam kita dokumenkan sesuatu penulisan(more to editorial style). Biasanya lebih kepada penulisan tesis, dissertations, journal paper, conference paper or etc. Cara penulisan kita ni mengandungi beberapa rules atau panduan dlm memastikan keberkesanan sesuatu bahan penulisan dari segi persembahan dan penyampaian. Terdapat beberapa elemen yg dititikberatkan dalam editorial style iaitu:

  • tanda baca dan singkatan (punctuation and abbreviations)

  • penyusunan jadual (construction of tables)

  • pemilihan tajuk (selection of headings)

  • rujukan (citation of references)

  • penyampaian statistik (presentation of statistics)

  • dan lain2 yang berkaitan dengan penulisan


  • American Psychological Association (APA) has established a style that it uses in all of the books and journals that it publishes. Many others working in the social and behavioral sciences have adopted this style as their standard as well.

    Modern Language Association (MLA) style recommended by the association for preparing scholarly manuscripts and student research papers concerns itself with the mechanics of writing, such as punctuation, quotation, and documentation of sources. MLA style has been widely adopted by schools, academic departments, and instructors for nearly half a century.


    Dalam masa aku menyiapkan tesis, aku sentiasa merujuk pada APA style memandangkan kebanyakan tesis yg disediakan di UUM followed this style. Tetapi, kalau tak silap aku ia bukan satu syarat atau menjadi kewajipan untuk mengikut style ni. Ia bergantung kepada supervisor/advisor korang jugak la. Kemungkinan beliau lebih selesa untuk menggunakan MLA style. Pada aku, mana2 pun ok sebab aku sendiri pernah menggunakan kedua-dua style :D

    Disebabkan dah familiar dengan APA, aku pun merasakan style ni lagi mudah nak handle jika dibandingkan dengan MLA. Itu pendapat aku la sebab dlm APA macam senang sikit cara kita nak uruskan segala bahan rujukan yang terlibat.Ok, aku bagi sedikit contoh:

    APA Style Hiddink, G. (2001). Solving reusability problems of online learning materials. Journal of Computer-Wide Information Systems, Vol 18. No 4. 146-152.

    MLA Style[4] Hiddink, G. "Solving reusability problems of online learning materials."Journal of Computer-Wide Information Systems 18 2001: 146-152

    Pening ke? Takpe2, kat sini aku ada bg link yang cerita secara detail mengenai dua2 format ni. Selamat meng'edit' tesis or dissertations.

    APA link
    http://www.apastyle.org
    http://www.lib.usm.edu/research/guides/apa.html
    http://leo.stcloudstate.edu/research/apaintext.html

    MLA link
    http://www.mla.org/style
    http://honolulu.hawaii.edu/legacylib/mlahcc.html

    No comments: