Followers

Thursday, April 07, 2005

::mari kenal MATLAB::

Pagi semalam aku attend satu kursus anjuran FTM. Kursus untuk memperkenalkan satu software MATLAB yg digunakan untuk statistical works. Aku pernah dgr pasal benda ni, cuma no idea langsung pasal kegunaannya. Apa tah lagi rupanya :D

Kursus start dlm pukul 9.45 - 12.45, diadakan di makmal MM2. Masa masuk lab tu, byk dah mata yang memerhati. Aaduh, kerdilnya rasa diri ni selaku seorang student. Salah ke kalau aku nak join untuk mendapatkan sedikit ilmu? Buat tak tahu je la. Duduk depan pc, dah sedia terbuka program MATLAB 7. Ada satu fail kaler oren yang berisi hands-out untuk kursus hari tu. Kursus ni diberikan oleh expertise from TechSource Systems Sdn Bhd, dua orang presenter yg masing2 mempunyai background pendidikan yg cukup bagus, Dr Kang (if i'm not mistaken) and Mr Cowen Tan.

MATLAB stands for Matrices Laboratory.MATLAB is an integrated technical computing environment that combines numeric computation, advanced graphics and visualization, and a high-level programming (Mathworks, 2005). Sekarang ni MATLAB dah masuk version 7. Kira dah lama jugak la software ni kan? Betapa tak tahunya aku. Mr Cowen gave a brief introduction on the current version and additional features in that version. Untuk semalam, kami diperkenalkan dengan 4 Toolboxes. Image Processing Toolbox, Neural Network Toolbox, Fuzzy Logic Toolbox and Genetic Algorithm Toolbox. Lepas je dengar semua toolboxes tu, terus aku cakap sendiri (ish AI nya benda ni). Bagi aku, seorang student yang more to multimedia agak pening la. Tapi takpe la kan, dapat satu ilmu baru.

Lepas Mr Cowen bg briefing, the Dr Kang take over untuk some exercises. Mula la berkenalan dengan software tu. Menarik jugak, banyak benda yang kita boleh buat menggunakan MATLAB ni. Contohnya untuk pengiraan matematik, Analyze Data (plot graf), etc. Exercise more to Image processing and Neural Network Design. One of the example is to make a Character Recognition Systems. Sistem untuk membantu mengesan dan mengenalpasti tulisan tangan dan membandingkan dengan character dlm komputer. Agak cepat jugak la cara Dr ni mengajar, menyebabkan aku agak terkial2 seketika. Kena pulak tetiba program MATLAB tu 'hang' (maklum la, demo version). Aku kena start over from the beginning, then nak catch up pulak dengan function yang dia tengah cerita. Pening tu nak buat. Dah tensen dah rasanya. Alhamdulillah, berjaya jugak la kejar dia, nasib baik dia 'jogging' je :D

Habis exercise, ada sedikit sesi soal jawab dari para peserta. As for me, dengar je la apa yang ditanya dan dibincangkan. I'm not really familiar with AI things. HAbis je semua tu, kami diminta isi borang evaluation. Dah submit, dapat la sebatang pen dari techsource. Pun kaler oren jugak, sukanya hati. Eh, sejak bila aku suka oren ni? Ada sedikit jamuan makan yang disangkakan lunch yang best, mee goreng and bihun goreng+air teh o suam2 kuku. Alhamdulillah, kenyang jugak aku.

For more information on the MATLAB, boleh la jenguk kat website ni MathWorks. Kena register as a member untuk join forum yang membincangkan pasal produk2 MATLAB. Banyak tau produk dia, dalam 50 lebih la. so, happy surfing.

No comments: